100 jaar Montessori onderwijs

 

100 jaar Montessori  

Oosterbeek – Op woensdag 14 maart viert de Montessori school in Oosterbeek (Havo/Mavo) van het Gelders Mozaïek het honderdjarig bestaan met een open dag. Van 10.00 tot 13.30 is iedereen van harte welkom. ’s Avonds (19.00-20.30 uur) is er een informatieavond voor aankomende leerlingen en hun ouders. Dit jaar zit de school precies veertig jaar in Oosterbeek. Niet lang meer, want eind dit jaar verhuist de school naar Arnhem, naar de Utrechtseweg. Hoe ziet een dag op de Montessorischool eruit? En hoe anders is die van een ‘gewone’ school? Een impressie.

Buiten op het schoolplein staat de grote vrachtauto van theatergroep Oostpool. Om 11.00 uur en om 14.00 uur zijn er voorstellingen van het stuk Dit is Spanje. Leerlingen krijgen van dichtbij een inkijkje hoe een theaterstuk tot stand komt. In het biologielokaal doen leerlingen proeven. Het valt op dat de groepen niet zo groot zijn. Maximaal 25 leerlingen. In De Werkplaats, een open bibliotheek, werken leerlingen in groepjes met elkaar aan werkstukken. “Kom je uit de vensterbank,” zegt de begeleider tegen een leerling. “En ga je nu wel naar je plaats,” zegt ze tegen een ander. Terwijl er toch zeker zo’n dertig leerlingen bij elkaar zitten, maakt De Werkplaats een rustige indruk. In de aula zit een groep studenten van het vierde jaar, 16 jarigen die in het examenjaar zitten. Haal je het? “Ja”, antwoordt Marcella Vulperhorst zelfverzekerd, die ook een talentvolle atlete is en hierna CIOS (sportopleiding) gaat doen. Melle Lindeijer gaat naar de Herman Brood academie in Utrecht en wil muziekproducent worden. Wat hij leuk vindt aan school? “De leraren staan dichtbij de leerlingen. Je spreekt ze aan met hun voornaam, je kan een grapje maken. Het voordeel is dat het een kleine school is (400 leerlingen, red.). Je kent iedereen.” Wat is niet zo goed? Ze moeten allemaal lang nadenken. Heel lang. Melle: “De automaten zijn afgesloten om ons van de snacks af te houden.” Suzan Rutten (13 jaar), die met een groepje eerstejaars aan de andere kant van de aula zit, vindt het een “sociale” school. “Er wordt hier niet gepest. En als dat gebeurt, wordt dat direct aangepakt.”
Directeur Jules Jansen tenslotte noemt drie punten waarin het Montessori onderwijs zich onderscheidt van het ‘gewone’ onderwijs:“Hart hebben voor elkaar en respect. Zelfstandig leren plannen en samenwerken. En naast het diploma is de sociaal emotionele ontwikkeling belangrijk.”
 
Advertenties

Over hermanspinhof

journalist/ writer, print, television, radio photographer
Dit bericht werd geplaatst in onderwijs. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s