Van krant naar multimediabedrijf

Lessen uit Manchester

vrijdag 18 juli 2008

In amper tien jaar ontwikkelde de grootste regionale krant in het Verenigd Koninkrijk zich van een dagbladuitgever met één krant tot een multimediabedrijf. De oplage van de papieren Manchester Evening News halveerde in die periode, maar het bereik van alle media bij elkaar is op hetzelfde peil gebleven. Een blik achter de schermen van deze oudste loot van de (Manchester) Guardian, waar eind vorig jaar ook een delegatie van Nederlandse hoofdredacteuren op bezoek was.

‘Je eigen primeur afstaan aan anderen’, vond Ian Wood van Manchester Evening News het lastigst. ‘Ik deed het vroeger zelf ook: primeurs zo lang mogelijk voor me houden, zelfs aan mijn naaste collega’s vertelde ik niks. Nu zeg ik altijd: vertel je verhaal meteen. Dan kunnen we samen bepalen waar en hoe we je verhaal brengen. Het gaat in dit multimediale tijdperk primair om telling the best story in the best possible way. Je moet een primeur niet zo maar prijs geven. Als je via radio, tv of internet een primeur brengt, weet je dat die binnen een half uur op de sites van de concurrentie staat. Je moet dat gedoseerd doen en naar de reportage of de fotoserie in je krant verwijzen, zodat mensen die gaan kopen. Daar gaat het om. Dat moet je dus verstandig aanpakken.’

Chef nieuws en adjunct-hoofdredacteur Ian Wood is een vlotte en bevlogen prater. We spreken elkaar in een geheel transparante spreekkamer, aan de zijkant van de open redactieruimte. De krant verhuisde zo’n vijf jaar geleden naar dit ultramoderne gebouw met veel glas. Die verhuizing is cruciaal geweest in de verandering van krantenuitgever naar een multimediabedrijf. Alle redacties konden in een ruimte bij elkaar gezet worden: van webredacteuren, krantenverslaggevers tot tv-reporters. In het oude gebouw was dat niet mogelijk. Wood is een echte krantenjongen, opgegroeid als verslaggever bij het dagblad en sinds vijf jaar news editor. Eerst was de in 1868 opgerichte Manchester Evening News (MEN) een propagandakrant in de parlementaire campagne van Mitchell Henry, later – in 1920 – kwam het dagblad in handen van de Guardian. Nu is MEN een van de 62 onderdelen van de Guardian Media Groep (GMG), maar wel de meest winstgevende (zie kader). Door de kredietcrisis nemen nu wel advertentie-inkomsten en oplage af en loopt ook de winst van het multimediabedrijf terug. ‘De vraag is of MEN nu zal worden afgestoten. Dat zie je bij veel bedrijven gebeuren als een onderdeel minder goed gaat, constateert Wood. Hij wijst op de deelname van het private equity fund Apax in de Guardian Media Group (GMG). Apax, in Nederland bekend vanwege het kortstondige en voor Apax uiterst lucratieve aandeelhouderschap in PCM, heeft een belang in twee GMG-onderdelen: de Trader Media Group (websites en publicaties over snelle auto’s) en Emap, een internationale multimedia groep gericht op communicatie, events en (nieuwe) media. Wood laat het bij die opmerking. Hij is overtuigd van de eigen kracht van zijn bedrijf.

‘Natuurlijk gaan er ook dingen fout. En inderdaad zitten we nu ongeveer aan de grenzen van ons kunnen. De werkdruk is hoog, maar de verslaggevers, eindredacteuren en presentatoren zijn razend enthousiast. Vandaag werd Sven Eriksson ontslagen bij City. Onze verslaggever voorzag al dat Manchester City van hem af wilde. Dat had hij bij gerucht van verschillende bronnen gehoord, maar hij had het niet hard kunnen maken. Vanochtend werd het bekend gemaakt. Het eerste wat hij deed was het verhaal vertellen op Rock Radio en op het televisiekanaal Channel M. Daarna maakte hij een kort berichtje voor internet en pas later een uitgebreide bijdrage met foto’s en reacties voor onze middageditie van de krant. Ik vond het opmerkelijk, omdat de betreffende redacteur van huis uit een schrijvend verslaggever is.’

Wood is vooral trots op het meest essentiële onderdeel van de newsroom: de hub, het middelpunt van de redactievloer in de vorm van een wiel met spaken. ‘We hadden eerst te veel mensen in het midden van de hub. Dat ging niet goed. Nu zitten alleen de hoofdverantwoordelijken per sector in het midden, met aan de spaken de deelredacties: webredactie, sport, nieuwsredactie, tv- en radioredactie. De sportredacteur moet over sport praten, niet over radio of internet. De mensen moeten kunnen horen waar een verslaggever mee bezig is. Dat is een van de lessen die we geleerd hebben.’ Verslaggevers werken echter niet altijd voor verschillende media. Wood: ‘Onze ervaring is: hoe dichterbij de deadline, des te minder conversie tussen de media. Mensen kunnen onder die druk niet voor meer media tegelijk werken. Daar moet je rekening mee houden.’

Dat je bínnen de redacties multimediaal werken moet integreren, is ook de les die Rennie Rijpma van het ANP heeft geleerd van haar trip langs verschillende Engelse kranten. Samen met een groep hoofdredacteuren deed ze eind vorig jaar ook Manchester aan. ‘De sport-webredacteur moet niet over het web praten, hij moet over sport praten’, citeert Rijpsma Wood instemmend. ‘Daarom schuift hij bij MEN aan bij de sportredactie en niet bij de internetredactie. Bij het ANP werkt het (nog) niet zo. Wel weten de redacties die het nieuws vergaren en de eindredactie die het nieuws verwerkt voor internet, radio en sms elkaar steeds beter te vinden.’ Het bezoek aan MEN inspireerde hoofdredacteur Alex Engbers van de Stentor om 70 Nokia’s die ook foto’s en filmpjes kunnen opnemen, ter beschikking te stellen van de redacteuren. ‘Daardoor hebben we meer newsy foto’s, die deels in de krant komen en vrijwel allemaal op de site.’

MEN is niet alleen één grote successtory. Er ging ook wel wat fout. Wood: ‘Vorig jaar begonnen we met een light versie van onze krant. Eveneens op tabloid, met al het nieuws in het kort en veel dunner. Maar het was niet het succes waarop we hadden gehoopt. Vooral niet bij de adverteerders. Die vonden de krant te licht. Na een jaar stopten we ermee.’ Nu wordt het dagblad in het centrum van Manchester gratis gedistribueerd. Daarnaast heeft MEN betalende abonnees buiten het centrum, in Greater Manchester (3 miljoen inwoners).

Waarom een betaalde én niet-betaalde oplage? De gratis krant Metro begon na het succes in Londen met een aparte editie in Manchester. Wood: ‘Onze betaalde oplage liep toen erg achteruit. We moesten iets doen om het bereik van de papieren krant te behouden. Het blijft het best renderende onderdeel van ons bedrijf. Zo kwamen we op deze mix, en sloten een deal met Metro over de advertenties.’ Een prijsafspraak? Wood geeft geen details.

De meningen over de mix van betaalde en niet-betaalde oplage lopen uiteen. Lezersredacteur Judy Gordon: ‘Veel van onze redacteuren vinden een gratis krant toch minder.’ Gordon zit al 21 jaar in het vak en is vakbondsvertegenwoordiger bij de krant. ‘Eenmaal de weg van een gratis krant ingeslagen, is er moeilijk een weg terug.’ Zij vindt het evenals veel van haar collega’s ‘griezelig’. Maar het blijkt vooralsnog een succes. Sinds de start, twee jaar geleden, is het aantal lezers met 20 procent gestegen en ook de adverteerders zijn gebleven.

Waar Wood en Gordon het over eens zijn, is dat de werkdruk te hoog is. ‘Er kan niks meer bij. We moeten er mensen bij krijgen, maar dat zit er nu niet in,’ beseft Gordon. De kredietcrisis heeft Engeland meer in haar greep dan Nederland.
————————————-
Manchester Evening News
De groep omvat 23 lokale huis-aan-huis bladen, een tv-station (Channel M), drie radiozenders (Smooth Radio, Century FM en Rock Radio), een urban weekly, verschillende websites (o.a. de lucratieve vacaturesite http://www.thejobsmine.co.uk) en het vlaggenschip, de krant MEN met een gratis ochtendeditie, een betaalde krant voor
Greater Manchester en een gratis middageditie).

Oplage krant: 180.000 (90.000 betaald, 90.000 gratis).
Formaat: Tabloid, gemiddeld 82 pagina’s.
Staf: 230 redacteuren voor alle media; waarvan 130 dagelijks werken voor krant, web, radio en tv.

Auteur: Herman Spinhof
Tags: Buitenland, Dagblad, Multimediaal, Verenigd-Koninkrijk

Advertenties

Over hermanspinhof

journalist/ writer, print, television, radio photographer
Dit bericht werd geplaatst in media. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s