Symboliek van Annemieke Berning

Doorleefde portretten

 

ARNHEM, 31 december – “De goede kleuren op de juiste plaats zetten. Dat is de essentie van het schilderen.” Kunstschilder Annemieke Berning zegt het vol passie. Met grote trefzekerheid vertelt ze waaruit volgens haar de essentie van het schilderen bestaat.

 

“Selecteer de mensen die je wilt portretteren. Daarna gaan je allerlei dingen opvallen. Een horizon of een vergezicht. Een hand van een persoon of een rimpel. Ik ben er dan zo mee bezig dat ik soms heel lang naar mensen kijk, die ik voorbij zie lopen. Mijn dochter zegt dan wel eens: ‘mam, zit niet zo te kijken!’. Als ik portretten schilder, zit ik meestal te staren.” Ze is nu bezig met een serie vrouwenportretten. “Een vrouw met een lichte huid, een zwarte vrouw, een kleine en een grote vrouw. Tegenstellingen. Dat maakt het spannend.” Ze vertelt het terwijl ze de portretten laat zien. De grote vrouw van bijna twee meter zit op een vierkante kruk, haar benen gespreid vastgebonden aan de poten. Uitdagend kijkt ze je met haar mooie doorleefde gezicht aan. Haar ogen stralen vuur. “Ze is nog een jonge prostituee, eind twintig, met een heel leven achter de rug.” Op het volgende portret zit statig een mooie vrouw met rood haar. Door de lichtval blijft haar gezicht zichtbaar, ook al is het licht uit. “Het licht springt ervan af. Bijna Rembrandt,” zeg ik met grote onbevangenheid. Berning: “ik houd niet zo van Rembrandt.” Ik schilder met dezelfde verf dat wel. Ik ben meer een fan van Caravaggio’s claire obscuur of de toets van Frans Hals. Ze toont het volgende portret van een zwarte vrouw en ze wijst naar haar handen. Het zijn oudere doorleefde handen, die niet helemaal lijken te horen bij die prachtige, jonguitziende vrouw. “Het zijn details, die het bijna surrealistisch maken. Zoals de symbolen in vanitasschilderijen uit de 17de eeuw. Met die details laat ik zien dat oud juist mooi is om naar te kijken. Deze symboliek houdt me op het moment wel bezig. Haar belangstelling voor portretten komt voort uit het modetekenen, dat ze leerde op de modeafdeling van de Kunstacademie in Arnhem in de jaren zeventig. Na twee jaar stapte ze over naar de afdeling vrij schilderen. De basistechnieken heeft ze daar geleerd en ook het maken van kleurkaarten. Bering herinnert het zich nog levendig: “Allerlei verschillende grijstinten mengen. Peter Struycken was een van mijn docenten, waar ik veel van geleerd heb.” Na haar opleiding werd ze broodschilder. “Ik moest werken voor mijn brood. Ik heb twee dochters.” Ze heeft veel in opdracht wand- en decorschilderingen gemaakt voor winkelketens, privé huizen, cafés, verzorgingshuizen, brandweerkazernes en een bioscoop (Doetinchem). Nu vindt ze tijd voor het maken van portretten. In opdracht, maar ook als vrij schilder.

 

Werk van Annemieke Berning

ARNHEM – Wand- en decorschilderingen van Annemieke Berning zijn door heel Nederland en Duitsland te zien. Ze beschilderde voor winkelketens in het Duitse Wesel (Deko) wandsystemen als voor Camel Boots en verschillende jeansmerken. De decors van de Cinecity bioscoop en van eetcafé de Gringo’s in Doetinchem zijn van haar hand. De wandschilderingen in de winkel van Jan des Bouvrie in Naarden en van de badkamer de Elderhoeve in Arnhem eveneens. In eetcafés, kroegen, brandweerkazernes (Winterswijk en Enschede) maar ook in privé huizen zijn haar wandschilderingen te bewonderen.

Portretten van Berning hangen in galerie de Zevende Hemel in Velp. Nog tot 13 januari hangt in Historisch Museum een portret van een Arnhemse prostituee van de tentoonstelling Arnhemse Meisjes.

Berning geeft ook les aan zo’n dertig mensen die voor hun plezier schilderen. Van jong (14) tot oud (70). “Gemotiveerde liefhebbers,” aldus Berning.

 

Tentoonstellingen:

Galerie de Zevende Hemel, Kastanjelaan 7, 6883 HX Velp. Geopend: do. t/m zo. 13.00-17.00. http://www.dezevendehemel.nu (eindigend op nu).

Arnhems Historisch Museum, Bovenbeekstraat 21, 6811 CV Arnhem Geopend: di.-vr. 10.00-17.00; za/zo: 11.00-17.00.  http://www.hmarnhem.nl

Over hermanspinhof

journalist/ writer, print, television, radio photographer
Dit bericht werd geplaatst in Kunst. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

