Sublieme liveconcerten op Fabchannel

700 liveconcerten online bij Fabchannel

door Herman Spinhof

Donderdag 5 juli 2007 – Lange tijd noemden de Fransen hun gezamenlijke Frans/Duitse cultuurkanaal Arte la belle invisible (de onzichtbare schoonheid), omdat de zender alleen per satelliet te ontvangen was en nog maar weinig Fransen een schotel hadden.

Daar lijkt Fabchannel, Nederlands beste muzieksite, ook aan te lijden. Mooi, maar door velen nog niet ontdekt. Terwijl er toch gratis liveconcerten te zien zijn van nieuwe, vaak minder bekende, maar veelbelovende bands. Een van de best bekeken optredens is die van de Ierse singer-songwriter Damien Rice. Maar ook Spinvis, Moon Baker en Ali B zijn er te zien. Live of op aanvraag (on demand).

Dagelijks komen tussen de 5.000 en 6.000 unieke bezoekers langs om gemiddeld twintig minuten te kijken naar concerten. Allemaal bands die in Paradiso en de Melkweg in Amsterdam hebben opgetreden. Bands in allerlei genres: van metal, rock en hiphop tot r&b en singer/songwriter. In totaal zijn er 850 concerten opgenomen en zo’n 700 online beschikbaar.

Het werkt eenvoudig door naar de website te gaan en het betreffende concert dat je wil zien op de site aan te kikken. Betalen hoeft niet. Het kost niets meer dan je (breedband) internetverbinding.

Aan kwaliteit en hoeveelheid concerten schort het niet. Maar omdat Fabchannel alleen via internet te bekijken is, heeft het niet die kijkerschare die het als televisiezender zou hebben. "Bovendien besteden we weinig geld aan publiciteit", zegt Fabchannel-directeur Justin Kniest (37). De geboren en getogen Oosterbeeker is de motor achter Fabchannel. "We hebben het geld hard nodig voor het maken van de opnamen en voor investeringen in de toekomst."

Met een budget van 200.000 euro per jaar moet de zender rondkomen. Geld van het rijk en de gemeente Amsterdam. De rijkssubsidie loopt volgend jaar af. Kniest: "We zijn begonnen vanuit het idee dat we ons na vier jaar experimenteren zelf kunnen bedruipen. Van die gedachte ga ik nog steeds uit. Adverteerders tonen steeds meer belangstelling voor ons kanaal, omdat ze via ons een interessante doelgroep bereiken."

De reclamefilmpjes die vóór elk concert op Fabchannel te zien zijn duren niet langer dan 15 seconden. "Langere spotjes gaan irriteren. Tussen de nummers door zenden we ook geen spotjes uit. Dat begrijpen adverteerders", zegt Kniest.

Langzamerhand verschuiven de grote adverteerders een deel van hun budgetten van de televisie naar internet. Die verschuiving is al eerder begonnen in Amerika, maar is nu ook in Europa te zien. Dat betekent meer inkomsten voor internetkanalen. De toenemende belangstelling en populariteit van zijn Fabchannel wijdt Kniest aan de verminderde aandacht van de televisie- en radiozenders voor live-optredens. De Publieke Omroep pakt nog maar een paar keer per jaar flink uit met live muziek, zoals bij Pinkpop. "De budgetten in Hilversum zijn minder geworden en voor Hilversum is het duur om opnames van concerten te maken."

Bij Fabchannel zijn de kosten laag. De opnames worden gemaakt door vijftien camera- en geluidsmensen. Allemaal freelancers. Dat betekent weinig vaste lasten en er kan flexibel worden gewerkt. "In het begin dachten we bij Paradiso dat het live uitzenden van onze concerten via internet ten koste zou gaan van het aantal bezoekers in de zaal. Al snel bleek het tegendeel. Door internet krijgen de concerten meer aandacht en de liefhebbers worden lekker gemaakt om naar de zaal te komen. Die preferen toch een optreden live in de zaal boven een uitzending via internet."

Fabchannel biedt niet alleen een fantastische database liveconcerten. Voor bands is het een uitstekend platform om een publiek te genereren. Kniest: "Bands die commercieel niets voorstellen worden bij ons door tienduizenden liefhebbers bekeken. Wereldwijd genereer je daardoor een publiek."

Uit de internet-kijkcijfers blijkt dat circa de helft van de bezoekers uit Nederland komt, de andere helft vooral uit de Verenigde Staten, Duitsland, België en Engeland. Kniest: "80 procent van onze bezoekers is zeer tevreden over de kwaliteit. Wel is er een vraag om de liveconcerten te kopen en te downloaden. Met drie platenlabels hebben we een deal gemaakt. Met de vier grote platenlabels EMI, Warner Music, Sony BMG en Universal Music zijn we in gesprek."

 

Hoe werkt Fabchannel?

Donderdag 5 juli 2007 – Via een breedband internetverbinding surf je naar de site http://www.fabchannel.com De site geeft een overzicht van concerten gerangschikt naar datum, bands en genres.
 

 

Verschillende extra diensten zijn te verkrijgen door onder je eigen naam in te loggen. Daarvoor krijg je bijvoorbeeld: een maandelijkse nieuwsbrief en kun je een eigen playlist aanmaken met favoriete concerten.

Daarnaast heeft Fabchannel speciale channels naar genre (rock, r&b, et cetera) met actuele concerten die door Fabchannel zijn samengesteld.

De videoplayer van Fabchannel is ook op een eigen website te zetten (eenvoudig door share onder het betreffende concert aan te klikken en de HTML-code die dan verschijnt te kopiëren en op eigen website te plaatsen).

Fabchannel is ook via het populaire internet televisieplatform JOOST te bekijken en via YouTube.

Advertenties

Over hermanspinhof

journalist/ writer, print, television, radio photographer
Dit bericht werd geplaatst in Muziek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s