‘Aan de tas herken ik de mens’

‘Aan de tas herken ik de mens’

Tassenontwerpster Mirjam van den Dungen

 

ARNHEM – Strak ontworpen tassen in vrolijke kleuren en subtiele contrasten. Zo zijn de tassen van ontwerpster Mirjam van den Dungen te omschrijven. Met haar atelierwinkel zit ze in een prachtig monumentaal pand in de binnenstad van Arnhem.

 

Tassen te kust en te keur. Grote, kleine, chique, praktische, hand- en schoudertassen. Inmiddels is Mirjam van den Dungen (34) aan haar 31ste modellenreeks toe. Tassen voor dames en sinds vorig jaar ook enkele voor heren. Ze ontwerpt en maakt de tassen zelf in haar atelier achter in de winkel. “Mensen zijn daar soms verbaasd over en vragen: ‘Maakt u de tassen zelf?,’ als ze de machines en mijn atelier zien.”

Van den Dungen praat met veel passie over haar tassen. Ze heeft een enorme drang om steeds weer nieuwe ontwerpen te maken. “Ik kan het niet laten,” zegt ze. “Als ik een ontwerp in mijn hoofd heb, wil ik het ook direct maken. Schetsen maak ik nauwelijks. Gewoon maken gaat sneller.” Dat doet ze dan ook. Een doos vol eerste modellen staat achter in haar atelier. Het eerst prototype van een model maakt ze in skaileer. En als het bevalt maakt ze direct een in echt rundleer. “Ik heb niks met kunststof. Leer is een mooi materiaal, exclusief en heeft een mooie uitstraling.” Hoe ze aan haar ideeën komt? “Ik kijk veel rond. Soms loop ik achter iemand aan in de stad om te kijken hoe de tas in elkaar zit die zij of hij bij zich heeft. Ik kijk altijd eerst naar een tas en dan pas naar het gezicht van mensen. Aan de tas herken ik de mens. Meestal probeer ik nieuwe modellen en soms borduur ik voort op bestaande. Zelf wilde ik een tas met verschillende kleuren. Toen kwam ik op het idee om een handtas te maken met een kleurige stip, die je met klittenband kan verwisselen. Nu zit die in de collectie en worden er verschillen kleuren stippen bijgeleverd.” In de nieuwste zomercollectie zit een tas, waarvan je de hengsels kan verwisselen, zodat die van een handtas tot een schoudertas kan worden omgetoverd. Praktisch en mooi. Van den Dungen: “Uiteindelijk zou ik alle leuke mensen in Arnhem van een tas van mij willen voorzien.”

 

 C.V.

Mirjam van den Dungen (Eindhoven, 1973) wilde op de middelbare school al ontwerpster worden van schoenen, later van tassen. “Met tassen ben je vrijer in het ontwerpen,” zegt ze. Kwam in 1994 naar Arnhem en studeerde aan de kunstacademie, afdeling 3D design af in 1997. Als tassenontwerpster liep ze stage bij de winkelketen Esprit. Begin 1999 startte ze met Petra Berendsen, die er inmiddels mee gestopt is, het eigen label Berendsen / Van den Dungen.

 

 

Tassen op bestelling. Bij Berendsen / Van den Dungen kunnen klanten een tas naar een van de modellen op bestelling laten maken in de kleur naar eigen keuze. Tassen voor dames én heren. De modellen zijn in de atelierwinkel te bekijken of in internet http://www.berendsenvandendungen.nl. Naast tassen zijn er ook riemen, breed en smal en bijpassende etuis van het eigen label. Het adres is: Kortestraat 24, 6811 EP Arnhem. Openingstijden: Woensdag – vrijdag van 13.00 – 17.30 uur en zaterdag van 11.00 – 17.00 uur.

 

Musea. De tassen van Berendsen / Van den Dungen zijn in vijfentwintig winkels verspreid over heel Nederland te koop en ook in verschillende musea te zien. In het Van Gogh museum en het Stedelijk museum in Amsterdam, het Kröller Müller museum in Otterlo en het Tassenmuseum Hendrikje in Amsterdam.

 

Tassenmuseum. Tussen de collectie van meer dan 3.500 vaak historische voorwerpen, tassen en accessoires van het Tassenmuseum in Amsterdam hangen de tassen van Berendsen / Van den Dungen. De tassen van het ontwerpers duo representeren de moderne tijd in de collectie. Enkele zeer zeldzame exemplaren uit de late middeleeuwen (1500) zijn in het museum te zien. Adres: Herengracht 573, 1017 CD Amsterdam (www.tassenmuseum.nl).

 

 

 

Over hermanspinhof

journalist/ writer, print, television, radio photographer
Dit bericht werd geplaatst in Kunst. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

