Amsterdam – Vandaag verschijnt het eerste exemplaar van de nieuwe gratis krant in Nederland onder de titel Dag in een oplage van 300 duizend exemplaren. De krant heeft geen contract met NS voor het plaatsen van bakken, in tegenstelling tot Metro en De Pers. Hij zal dus op stations worden uitgedeeld, net als Sp!ts. Dag moet uitgroeien tot een ‘crossmediaal’ product, aldus hoofdredacteur Witman, ook te downloaden op mobiele telefoons. Later moeten tekst en reportages ook te zien zijn op beeldschermen in treinen, stations en andere publieke ruimtes.
Herman Spinhof
De nieuwe vierde gratis krant is een uitgave van PCM en KPN en wordt evenals de andere drie Metro, Sp!ts en de Pers verspreid op NS stations, kantoren, scholen en winkelketens. Dag heeft geen contract met de NS zoals De Pers en Metro voor het plaatsen van bakken en zal evenals Sp!ts tijdens de ochtendspits bij de ingang van de stations worden uitgedeeld.
Dag moet uitgroeien tot een ‘crossmediaal’ product, benadrukt hoofdredacteur Bob Witman. Hij was adjunct-hoofdredacteur van de Volkskrant, de krant die ook het idee en de mensen leverde voor Dag. Bij de redactie komen 45 mensen te werken, in totaal zijn met de nieuwe uitgave zeventig arbeidsplaatsen gemoeid.
Niet alleen via de krant, maar ook via internet en mobiele telefoon zullen nieuwsartikelen en filmpjes worden verspreid. Witman: ‘Je kan aan de hand van je eigen interessegebieden bepalen welke berichten of filmpjes als sms- of mms-bericht of als nieuwsklikker op je computerscherm verschijnen.’ Later dit jaar zal Dag met reportages en met beeldtekst ook te zien zijn op beeldschermen in treinen, NS stations en andere publieke ruimten.
De nieuwe gratis krant richt zich op de jonge voor adverteerders aantrekkelijke groep twintig tot veertig jarigen met mbo of hogere opleiding. De markt waar zich ook de drie andere gratis kranten op richten. PCM/KPN gunt Dag ongeveer anderhalf jaar aanloop tijd om uit de investeringsverliezen te geraken.