Hiphop battle tegen racisme

Grec_Mac wint hiphop battle tegen racisme

 

Arnhem, 30 maart – De oud-Arnhemer Greg_Mac heeft de Arnhemse hiphop-battle tegen discriminatie in de Goudvishal gewonnen. Voor een gehoor van ruim 150 jongeren werd F.J. uit Arnhem afgelopen vrijdag tweede. In totaal dongen vier rappers mee voor de titel, waaraan een geldprijs van 500 euro verbonden was.

 

Greg_Mac, zijn werkelijke naam is Greogry Wijngart (20 jaar), groeide op in de Laar-Oost, maar woont nu in Schiedam. Samen met zijn Arnhemse vriend Blood_Money (Galvano Breeveld, 21 jaar), die derde werd in de strijd, vormt hij het rap-duo Ultimate. Greg_Mac rapt over zijn eigen ervaring met discriminatie en zijn gevoel van machtsmisbruik. “Ik heb 18 maanden vastgezeten voor een geweldsmisdrijf. Een jongen schold me steeds uit voor ‘kanker zwarte’. Hij viel me aan met een hamer. Toen werd ik zo boos dat ik hem met die hamer geslagen heb. Daarvoor heb ik vastgezeten.” Zijn vriend en oud schoolkameraad Galvano uit Arnhem heeft hem ‘geswitcht’, zo zegt hij. “Een positieve draai gegeven aan mijn eigen ding”. Zo zijn ze aan het rappen geslagen. Zijn tegenstander in de hiphop-battle finale was F.K, ofwel Ferry Peelen (20 jaar). “Arnhem is zwart, Arnhem is wit. Arnhem tegen discriminatie,” rapte hij uit zijn hoofd. Ferry: “Over dit soort thema’s moet je wat meer nadenken dan een gewone dis, waarin je elkaar uitscheldt. Daarom deed ik mee.” De vierde deelnemer was de 17 jarige Diabrete uit Presikhaaf.

De publiekstrekkers van de avond waren de Arnhems-Oosterbeekse formatie Laks en de landelijk bekende rapgroep The Opposites. Het publiek reageerde enthousiast. De organisatie was in handen van Shakira en DJ Site van the Take Over uit Arnhem en de Nationale Jeugdraad. Meer informatie over hiphop tegen discriminatie: http://www.myspace.com

Over hermanspinhof

journalist/ writer, print, television, radio photographer
Dit bericht werd geplaatst in Sfeer nieuws. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

