Baby TV booming business

Baby TV booming

 

Baby’s hebben sinds kort een eigen tv zender via het betaal-tv pakket en op internet (www.babytv.info). Een nieuwe booming business: de televisie als oppas, een goedkope nanny. Baby’s en kinderen tot drie jaar zouden eigenlijk geen tv moeten kijken, stellen deskundigen daarentegen.

“Het risico van baby-tv is dat ouders het te makkelijk als een goedkope oppas zien en minder tijd nemen om echt met hun kind bezig te zijn”, aldus Dr. Peter Nikken van het Nederlands Jeugdinstituut in Utrecht. Nikken: “Baby-tv wordt gebracht alsof het leerzaam zou zijn. Maar dat is zeer twijfelachtig. Vanaf tweeënhalf jaar kunnen kinderen pas echt televisiekijken. Voor die tijd is dat niet het geval. Dat blijkt uit de hersenactiviteit van kinderen. Baby’s leren veel meer door dingen zelf te doen, door aan te raken en te bewegen. Van een platscherm leren ze geen perspectief ontdekken, en dat is juist zo belangrijk in die jonge fase.” Voedings- en gezondheidsdeskundige Dr. Jaap Seidell van de Vrije Universiteit van Amsterdam is stellig: “baby’s van nul tot één jaar zouden helemaal geen tv moeten kijken. Baby’s en kinderen vragen juist om aandacht en dat krijgen ze niet van televisiekijken.”

Advertenties

Over hermanspinhof

journalist/ writer, print, television, radio photographer
Dit bericht werd geplaatst in media. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s