Metro en Sp!ts merken niks van De Pers

27 februari 2007

Metro en Sp!ts merken niks van De Pers

Sinds de komst van de nieuwe gratis krant De Pers hebben Sp!ts noch Metro daar nadeel van ondervonden. Hoofdredacteur Bart Brouwers van Sp!ts verwacht meer van de aangekondigde gratis krant van PCM, De Dag.

Herman Spinhof

‘Noch op de lezersmarkt, noch op de advertentiemarkt heeft de introductie van De Pers tot nu toe gevolg gehad’, zegt hoofdredacteur Brouwers. ‘Inhoudelijk zit onze krant niet op dezelfde lijn met De Pers. Het probleem voor hen is voornamelijk de beperkte verspreiding en het klein aantal advertenties.’

Deze conclusie wordt bevestigd door een representatief onderzoek onder dagbladlezers van 18 jaar en ouder, uitgevoerd in opdracht van het Rotterdamse media-adviesbureau Stroom. Titus Eikelboom van Stroom: ‘We merken een grote terughoudendheid bij adverteerders. Ze kijken de kat uit de boom.’

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat ruim éénderde van de Nederlanders voornamelijk een gratis krant leest, dat bijna 55% een abonnement heeft en dat 21% zijn krant regelmatig los koopt. Geconcludeerd wordt dat de markt van gratis dagbladen nog lang niet verzadigd is. Metro en Sp!ts zijn nagenoeg bij iedereen bekend. De Pers wordt in het onderzoek door 22% spontaan genoemd. En op de vraag: heeft u wel eens van De Pers gehoord? zegt 40% ‘ja’.

In een ander onderzoek, van Universal Media (UM) uit Amstelveen, komt naar voren dat onder jonge Randstedelingen (20-49 jaar) 83% van De Pers gehoord heeft. Judith Hordijk van UM: ‘We hebben bewust gekozen om onder de doelgroep van De Pers in de Randstad een waarderingsonderzoek te doen, omdat de Pers nu nog voornamelijk in de Randstad verspreid wordt.’

Ondanks de grote naamsbekendheid, merkt ook hoofdredacteur Rutger Huizenga van Metro (kerndoelgroep 20-34 jaar) niks van de komst van de nieuwe krant. ‘De Pers maakt de vele beloften tot nu toe niet waar. De krant is veel dunner dan beloofd, ik heb nog geen echt hard nieuws gezien en ook de adverteerders blijven weg.’ Huizenga merkt wel dat de gratis dagbladmarkt steeds serieuzer genomen wordt: ‘Het zal me niks verbazen als over een paar jaar de eerste betaalde krant zal sneuvelen en dat betekent meer ruimte voor nieuwe gratis dagbladen.’

Sp!ts noch Metro overwegen een tegenoffensief tegen De Pers. Brouwers: ‘Ik verwacht meer van de aangekondigde gratis krant van PCM, De Dag, omdat die samen met KPN multimediaal gaat. Daar zijn wij sterk in. We zijn in print, op internet en op tv met 6pack.tv.’ Wanneer Metro met tv start wil Huizenga niet zeggen. Uitgever Cornelis van den Berg was, ondanks herhaalde pogingen, onbereikbaar voor commentaar.

Advertenties

Over hermanspinhof

journalist/ writer, print, television, radio photographer
Dit bericht werd geplaatst in media. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s