Gouden NL Award voor Omroep Flevoland

‘Vrijheid regionale omroep groter dan landelijk’

 

Lattrop – 15 februari 2007 – Omroep Flevoland heeft dit jaar de jaarlijkse Gouden NL Award in de wacht gesleept voor het beste regionale radio- en televisieprogramma. Het is een driedelige nieuwsreportage over de belangenverstrengeling van een provinciaal Statenlid, die uiteindelijk hierdoor moest opstappen. De prijs bestaande uit een oorkonde en een geldprijs van 2500 euro, werd dit jaar voor het eerst gesponsord door BUMA/Stemra.

 

De prijs gaat naar de makers van het drieluik Marjan Ens (37) en Wim Bakker (34), die deze in ontvangst namen tijdens de regionale omroepdagen in Lattrop. Volgens juryvoorzitter Henk ten Oever was de keuze dit jaar ‘relatief makkelijk’. Ten Oever: ‘“Lyrisch! Mogen we dat zeggen”, schreven een aantal juryleden na het zien van deze nieuwsreportage. Dit is radio en televisie ten voeten uit. Eigen nieuws dat uitstekend in een drieluik wordt gebracht. Dankzij journalistiek spitwerk van de verslaggever en de redacteur wordt duidelijk dat het geen zuivere koffie is dat CDA Statenlid Piet Zijlstra mag meebeslissen over een gebied waar hij zelf grond bezit. De wijze waarop de makers de dubieuze praktijken van het Statenlid Zijlstra hebben ontrafeld, verdient roem! De verslaggever weet een ingewikkelde zaak in de taal van alledag te vertellen. Het wordt als een nuchtere thriller opgebouwd.’

 

Voor de programmamakers kwam de prijs volslagen als een verrassing. Enkele minuten voor de prijs bekend werd, dacht Ens nog dat een andere genomineerde inzending van een collega van omroep Flevoland de prijs zou krijgen. Wat ze met haar collega Bakker met de prijs gaat doen weet ze nog niet precies: ‘iets met de omroep. Een feestje of zo. En misschien kan ik dan ook nog een paar mooie schoenen kopen. Schoenen zijn mijn ding!’ Bij die wens geeft ze een toelichting: ‘de verslaggeving voor alle drie de uitzendingen heb ik gemaakt op blote voeten. Het was midden in de zomer, eind juli. De eerste live uitzending was gemaakt vanaf het landgoed waar Zijlstra grond bezit. Het was zo heet, dat toen ik kwam aanrijden direct de schoenen heb uitgedaan. Heerlijk verkoelend. Met mijn blote voeten op het gras heb ik het item gemaakt.’

Opmerkelijk is dat in dit televisie-item de hoofdrolspeler Zijlstra niet voor de camera verschijnt. Verslaggever Ens: ‘hij wilde absoluut niet voor de camera. Dat weigerde hij. Maar hij stond me altijd wel keurig te woord voor de radio. Dus hebben we het radiogeluid in het televisienieuws gebruikt.’

Was u vooraf getipt over dit onderwerp?

‘Nou, niet echt getipt. Per ongeluk liet iemand zich ontvallen tegenover me dat Zijlstra grond bezit in het gebied. Ik dacht toen bij mezelf dat is belangenverstrengeling. Want hij zit in de Staten en in een statencommissie die een bestuit neemt of het gebied tot een natuurgebied zou worden bestemd. Bij mensen uit die omgeving was dat bekend. Ik ben dat toen verder gaan uitzoeken.’

Kreeg u de ruimte van de reactie om dat uit te zoeken?

‘Ja. Onmiddellijk werden we met ons tweeën vrijgemaakt om nader onderzoek te doen. We hebben een aanvraag gedaan voor een uitreksel uit het kadasterregister. Dat kostte een paar honderd euro. Een paar dagen later kregen we de bevestiging dat Zijlstra inderdaad daar grond bezat. Met die informatie belde ik Zijlstra met de vraag of dit geen belangenverstrengeling is. Hij zei daarop “nou, zo zie ik dat niet. Ik heb ergens anders een bedrijf in Flevoland. Kent u de kaart van Flevoland niet!” Hij dacht een meisje van een jaar of zestien voor zich te hebben. Hij reageerde zo hautain. En daardoor werd ik feller. Ik beet me helemaal vast in het onderwerp. In de tweede reportage blijkt dat hij op dat gebied ook een aanvraag had lopen voor een vergunning voor de bouw van een mestverwerkinginstallatie, waarmee energie gewonnen kan worden. Dus daardoor zou zijn grond misschien nog meer hebben kunnen opbrengen, als het tot een natuurgebied bestemd zou worden.’

Hoe werd door de buitenwacht gereageerd?

‘Verschillend. Door de uitzendingen werd zijn positie wel lastig. De PvdA reageerde meteen uitvoerig. Anderen vonden het “een beetje dom”. Maar hij heeft uiteindelijk zelf het bestuit genomen om op te stappen. Na de laatste uitzending waarin zijn aftreden te zien was, hebben we elkaar nog voor het laatst heel beleefd begroet.’ De makers zijn van plan om het gewezen Statenlid te informeren dat ze de Gouden NL Award met het drieluik hebben gewonnen.

 

Verslaggever Ens werkt ongeveer tien jaar bij Omroep Flevoland en Bakker acht. De laatste is onlangs tot chef van de bureauredactie benoemd. Ens wil niks liever dan politiekverslaggever zijn.

Ook landelijke ambities?

‘Nou eigenlijk niet. Je kan hier veel doen bij de regionale omroep. Ik kom voor de omroep ook geregeld in Den Haag. De ambitie om naar de landelijke omroep te gaan heb ik niet zo. Je hebt hier veel vrijheid.’

 

Over hermanspinhof

journalist/ writer, print, television, radio photographer
Dit bericht werd geplaatst in media. Bookmark de permalink .

Een reactie op Gouden NL Award voor Omroep Flevoland

Geef een reactie

