Multicultureel vrouwencafé

Vrouwencafé Fata Morgana 

 

 

Arnhem, 17 december ’06 – ‘Een droom is werkelijkheid geworden’, vertelt Latifa Elattabi trots aan het eind van een vermoeiende dag. Zondag opende de vrouwenontmoetingsplek Fata Morgana in Malburgen Oost haar deuren in het bij zijn van wethouder Willem Hoeffnagel.

 

Een lange tafel gevuld met drankjes en lekkernijen staat in de woonkamer annex eetkamer van de ruime flat op de eerste verdieping. Volop muziek en vele bezoeksters: Marokkaanse, Vietnamese, Nederlandse en Somalische vrouwen, tieners en kinderen. In totaal zijn een kleine honderd even langs gekomen. Aan de muur hangt een lijst met activiteiten zoals: taallessen Nederlands en Arabisch, koken en buikdansen. De flat is gehuurd met geld van het Landelijk Samenwerkingsverband Aandachtswijken (SLA). Voor een gesprek met de krant zoekt initiatiefneemster Elattabi een rustige kamer. Meteen steekt ze van wal. ‘Voor mannen is er het hele weekeind wel wat te doen. Zij gaan naar clubhuis de Hobbit of naar een café. Voor jongens is Matser de ontmoetingsplek. Maar voor vrouwen, meisjes, jong en oud en moeders is er geen andere plek dan het park of thuis. Je belt dan met elkaar om een afspraak te maken. Maar ja dat is niet altijd mogelijk.’ Elattabi (36) getrouwd en moeder van twee kinderen kwam op het idee, toen haar dochter (14) moe van het leren op een zondag zei: ‘ik wil ergens heen, mama. Maar in de Matser is er niks voor meisjes.’ Haar broer (17) gaat daar altijd heen. Moeder Elattabi: ‘Vanaf dat moment heb ik zitten denken wat kan ik doen voor mijn kind. Een ontmoetingsplek maken waar jonge meisjes en vrouwen bij elkaar kunnen komen. Ik ben overal langs geweest met de vraag of we ergens terecht konden. Nergens was plek. Een kennis gaf me op een keer een folder van het project Kan Wel van SLA. Daar heb ik contact mee op genomen en uiteindelijk heb ik deze flat gevonden.’

 

 

Marokkaanse initiatiefneemster

Initiatiefneemster Latifa Elattabi (36) van de multiculturele vrouwenontmoetingsplek Fata Morgana is een energieke moeder van twee opgroeiende tieners. Sinds haar negende jaar woont ze in Nederland en gaat elk jaar op vakantie naar haar geboorteland Marokko. ‘Een mooi land met een mooie natuur: bergen, strand en warm weer. Maar als ik daar ben en uit het raam kijk dan denk ik: wat saai hier. Dan wil ik weer snel terug naar Nederland.’ Ze was vrijwilligster bij clubhuis de Hobbit en nu bij Fata Morgana. De inmiddels verdwenen vrouwencafés van twintig jaar geleden kent ze niet, maar haar Fata Morgana is daar wel mee te vergelijken: een ontmoetings- en activiteitenplek voor vrouwen van elke afkomst.

Openingstijden: elke zondag van 12.00 tot 17.00 uur en binnenkort elke dag. Huissensestraat 155-I, Arnhem.

Over hermanspinhof

journalist/ writer, print, television, radio photographer
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws en politiek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

