weggeefkranten als mobiele telefoons

De Journalist nr.17, 13.10.2006

Weggeefkranten als mobiele telefoons

De voormalige zakenpartners Marcel Boekhoorn en Ton aan de Stegge (PCM) kondigden beiden de komst van gratis bezorg kranten aan.

Herman Spinhof

Op het Nationaal Omroepcongres (27/9) voorspelde de nieuwe PCM-topman een krantenoorlog. ‘De rust is vanaf nu voorgoed voorbij. Als wij de aanval niet inzetten, verworden we tot een nichespelerei’. Hij kondigde de komst van een nieuwe gratis kwaliteitskrant aan, eiste het Algemeen Dagblad geheel op (‘Wegener óf PCM zal eigenaar worden’) en zette de M van PCM (Meulenhof) in de etalage. Zijn vriend Boekhoorn (beiden zijn afkomstig van Telfort) had al eerder een gratis kwaliteitskrant beloofd met een oplage van één miljoen.
Gratis kranten weggeven als mobiele telefoons? Geert-Jan Laan rekende in het Financieele Dagblad (29/9) voor dat dit niet kan. Als voormalig hoofdredacteur van het Dagblad van het Noorden heeft hij jarenlang gezien hoe dagelijks honderdduizend exemplaren van Bild voor de Noord-Duitse markt op de Groningse persen werden gedrukt en vervolgens werden verspreid. Een grandioze logistieke opgave. Voor de totale oplage van zo’n vier miljoen exemplaren beschikt Bild over vijf eigen en vijftien ingehuurde drukkerijen. Dan heb je voor één miljoen exemplaren vijf drukkerijen nodig die gemiddeld 200.000 kranten draaien. Laan: ‘Tellen we daar de distributie en bezorgkosten bij op, dan moeten er wel erg veel advertenties worden verkocht om de zaak uit de rode cijfers te houden.’
Een kleine misrekening van de voormalige Telfort chefs? Metro experimenteerde met gratis thuisbezorging in Amsterdam, maar stopte daarmee. De bezorgkosten liepen te hoog op, en het ‘ongewenste’ drukwerk ergerde één op de drie ontvangers. De Gelderlander (6/10) vreest bovendien dat met het gratis worden ‘de krant als steunbeer van de democratie [plaats maakt] voor een krant als vehikel van ondernemingszin.’
 In de Volkskrant betoogt Hans Wansink (6/10) dat Aan de Stegges rekensom in het FD (28/10) ten koste zal gaan van de ‘serieuze journalistiek’. De PC(M) topman vroeg zich af of ‘een redactie van twee- of driehonderd man goed is, of dat het optimum eerder bij honderd tot honderdvijftig ligt.’ De redacties van de Volkskrant en NRC tellen nu ieder ruim tweehonderd arbeidsplaatsen. Dat terwijl de redacties steeds meer te doen krijgen (ander andere door multimediataken) en dus meent Wansink dat verdere inkrimping de kwaliteitsjournalistiek in gevaar brengt.
Hubert Smeets waarschuwt Aan de Stegge in de Groene Amsterdammer (6/10) voor het verzet dat hij bij de Volkskrant verwacht: ‘Een combinatie van journalistiek en vakbondsbewustzijn kan een geduchte tegenstander zijn.’

 
Advertenties

Over hermanspinhof

journalist/ writer, print, television, radio photographer
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws en politiek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s